کلک مسیحا

خوشنویسی

کلک مسیحا

خوشنویسی

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، دومین دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری با نمایش 175 اثر از 151 هنرمند عصر دیروز در نگارخانه برگ گشایش یافت.
سیدمجتبی موسوی دبیر دومین دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری در آغاز مراسم افتتاح این نمایشگاه در نگارخانه برگ از «حمیدالله رضایی» هنرمند فقید مجسمه‌ساز یاد کرد و فقدان او را غم سنگینی بر دوش جامعه تجسمی کشور عنوان کرد.
وی افزود:‌ مرحوم حمیدالله رضایی جزو شورای انتخاب آثار اولین دوره دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری بود و از نظرات ایشان برای برگزاری دومین دوره این دوسالانه نیز استفاده کردیم. فقدان این هنرمند مجسمه‌ساز برای جامعه تجسمی کشور سنگین است اما خدا را شاکرم که این هنرمندان و استادان مجسمه‌ساز منشأ اثر هستند و با حضور و تلاش آنها امروز جریان دوسالانه مجسمه‌های شهری به جریانی فرهنگ‌ساز تبدیل شده و حساسیت بسیاری از هنرمندان را برانگیخته تا برای شهری که در آن زندگی می‌کنند، طراحی کنند تا شاهد آثار هنری ارزنده و فاخری در سطح شهر باشیم.
دبیر دومین دوسالانه مجسمه‌های شهری در ادامه به ارائه گزارشی از ارسال آثار به این دوره از دوسالانه پرداخت و گفت: دومین دوسالانه مسجمه‌های فضای شهری با نظر مساعد مسئولان و مدیریت شهری در شهرداری و حمایت مدیرعامل سازمان زیباسازی همراه بود که بعد از اعلام فراخوان در اواسط تیرماه سال‌جاری ثبت‌نام از هنرمندان و علاقه‌مندان انجام شده و تا پایان مهلت اعلام شده حدود 300 هنرمند، 873 طرح خود را به دبیرخانه دوسالانه ارائه کردند پس از آن کار شورای انتخاب آثار آغاز شد.
موسوی انتخاب آثار این دوره را بسیار سخت‌تر از دوره اول عنوان کرد و گفت: شورای انتخاب آثار این دوسالانه آثار ارسالی را با دقت و حساسیت بسیار بررسی کردند که سرانجام براساس نظر نهایی آنها 175 اثر از 151 هنرمند به نمایشگاه راه یافت.
دبیر دومین دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری ابراز امیدواری کرد که این دوسالانه در فرهنگ و هنر کشور جریان‌ساز باشد و با استمرار آن تأثیر عمیقی بر هنرهای تجسمی کشور داشته باشد.

**دارش: هنر شهری سازنده شخصیت یک شهر است

بهروز دارش هنرمند پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی کشور و عضو هیئت داوران دومین دوسالانه مجسمه‌های فضای شهری در مراسم گشایش نمایشگاه این دوسالانه با یادی از مرحوم «حمیدالله رضایی» گفت: حمیدالله رضایی دوست و همکاری ارجمندی بود که نابهنگام از میان ما رفت اما آثاری را از خود برجای گذاشت که بزرگترین یادگارهای شاگردانش هستند که امروز جزو هنرمندان خوب این کشور محسوب می‌شوند و نام این هنرمند را برای همیشه ماندگار خواهند کرد.
دارش در ادامه به ویژگی آثار شهری اشاره‌ای داشت و در اهمیت حس «دیدن» گفت: امروز «دیدن» مهم‌ترین حس از حواس پنجگانه ماست چرا که از طریق آن با دنیا ارتباط برقرار می‌کنیم و از سوی دیگر تأثیر آن را بر عقلانیت نمی‌توان نادیده گرفت.
وی افزود: عقلانیت منطق دارد ولی دیدن و حس بصری ما بر عقلانیت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند آن را تغییر دهد. همچنین دیدن مهم‌ترین وسیله ارتباط با جهان مجازی است. جهان مجازی امروز واقعی‌تر از جهان واقعی شده است.
وی با بیان اینکه انسان امروز ناچار به زندگی در شهرها است، گفت:‌ همه ما مدت زیادی از وقت‌مان را در شهرها می‌گذارنیم و در شهر با نشانه‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که روی حس بصری ما تأثیر می‌گذارد و عقلانیت ما را دگرگون می‌کند.
دارش با بیان اینکه شهرها احساسات و اندیشه ما هستند، گفت: کسانی که در شهرهای متفاوت زندگی می‌کنند به دلیل تفاوت فضای زندگی شخصیت‌های متفاوتی نیز دارند. بنابراین آثار هنری شهر از اهمیت بسیاری برخوردارند به خصوص آثاری که به همین منظور ساخته شده‌اند.
وی به نشانه‌های شهری برخی شهرهای بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت:‌ برخی از آثار شهری به شکل اسطوره عمل می‌کند، مثلاً اگر برج ایفل که اسطوره شهر پاریس است را حذف کنند، این شهر فرو می‌ریزد. یا شهر مشهد که حرم حضرت رضا (ع)‌ این شهر را شکل داده است و بدون آن نمی‌توان این شهر را تصور کرد و میدان نقش جهان در اصفهان نیز همین نقش را برای اصفهان ایفا می‌کند.
عضو هیئت داوران دومین دوسالانه مجسمه‌‌های شهری با اشاره به اهمیت آثار شهری تصریح کرد: با ساخت یک اثر شهری هزاران نفر در طول روز آن را می‌بینند این در حالی است که تیراژ یک کتاب شعر تنها 3000 جلد است ولی این تعداد بازدیدکننده برای یک اثر هنری شهری نشان‌دهنده اهمیت پرداختن به آثار شهری است.
دارش در ادامه مسئولیت هنرمندان، مسئولان شهری و مردم را در‌ زمینه توجه به آثار شهری متذکر شد و گفت: آثار خوب هنری شهر شکل نمی‌گیرد مگر آنکه سه ضلع این مثلث یعنی مردم، مسئولان شهری و هنرمند به وظیفه و مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد ارتباط هنرمندان با مسئولان و مردم را از جمله اهداف این دوسالانه عنوان کرد و گفت: هدف این دوسالانه نوآوری و ایجاد فضای تخیل است. بنابراین ما تلاش کرده‌ایم آثاری با کمترین نوآوری نیز از قلم نیفتد و به نمایشگاه راه پیدا کند و در دومین نمایشگاه دوسالانه مجسمه‌‌های فضای شهری با آثار بسیار متنوع روبه‌رو هستیم.

**صبری:با پیوند مجسمه‌سازی، معماری و شهرسازی به استقبال ایده‌های نو برویم

کامبیز صبری هنرمند مجسمه‌ساز در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دوسالانه مجسمه‌‌های شهری گفت: باید با پیوند سه حوزه مجسمه‌سازی، معماری و شهرسازی به استقبال ایده‌های نو برویم.
وی افزود: در نمایشگاه امروز آثاری برای مطرح کردن فضای جدید در هنر مجسمه‌‌سازی وجود دارد که باید آن را به فال نیک گرفت و با پیوند سه حوزه معماری، مجسمه‌سازی و شهرسازی به استقبال ایده‌های نو رفت؛ اگرچه معماری خیلی حاضر نیست در به وجود آوردن فرم و ساختارهای جدید از هنر مجسمه‌سازی کمک بگیرد.
صبری مهم‌ترین کار هنرمندان فعال در حوزه شهری را ایجاد امنیت بصری برای مردم دانست و گفت: باید در شهر برای مردم شرایطی را ایجاد کنیم که از بودن در فضای شهری استقبال کنند و برای پیاده‌روی در شهر تمایل داشته باشند. بنابراین باید کاری کنیم که مردم برای کشف نشانه‌های شهری یک محله و رفتن به محله دیگر استقبال کنند.
استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آثار شهری گفت: اگر امروز سرستون‌های یونانی و رومی هنوز در معماری دنیا استفاده می‌شود به این دلیل است که ملت آن به بخشی از فرهنگ و هنر و اصالت خود پرداخته که تا به امروز ماندگار است در حالی که از قدرت امپراتوری روم به جز این نشانه‌های فرهنگ و هنر چیز دیگری باقی نمانده است و این موضوع نشانگر اهمیت پرداختن به فرهنگ و هنر و سرمایه‌گذاری روی آن برای نسل‌های آینده است.

**استقبال سازمان زیباسازی از ایده‌های تازه‌ هنرمندان مجسمه‌ساز

به گزارش فارس،‌ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: سازمان زیباسازی از ایده‌های خوب هنرمندان مجسمه‌ساز استقبال می‌کند.
محمدجواد شوشتری در این مراسم ابتدا درگذشت حمیدالله رضایی هنرمند مجسمه‌ساز را تسلیت گفت و در ادامه به برنامه‌های سازمان زیباسازی در زمینه مجسمه‌های شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران کارهای جسته گریخته‌ای در زمینه مجسمه‌سازی شهری انجام داده است و از دو سال پیش که نخستین دوسالانه مجسمه‌های شهری برگزار شد ساماندهی این امر را جدی‌تر گرفتیم.
وی ابراز امیدواری کرد: سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران سال آینده و یا دو سال آینده از سوی سازمان برگزار شود.
شوشتری در ادامه آثار دومین دوسالانه مجسمه‌های شهری را خوب ارزیابی کرد و گفت: آثار این دوره به نسبت دوره اول از کیفیت بهتری برخوردار است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کار هنری در تهران تمامی ندارد، گفت: تهران با مساحت 756 کیلومتر کلان‌شهری است که انجام کار هنری برای این شهر تمامی ندارد و ما به دنبال آثاری هستیم که برای فرزندان و نسل‌های آتی ما به یادگار بماند. بنابراین از طرح‌ها و ایده‌های نو در این زمینه استقبال می‌کنیم.
شوشتری با اشاره به ساماندهی میدان ولی‌عصر گفت: میدان ولی‌عصر میدان بسیار مهمی است و بحث ثبت‌ بین‌المللی خیابان ولی‌عصر را نیز با کمک دانشگاه تهران شروع کرده‌ایم. بنابراین از طرح‌ها و ایده‌های مربوط به این میدان نیز استقبال می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: ساماندهی میادین شهر برعهده سازمان زیباسازی است و به همین منظور بسیاری از میادین شهر اکنون به کارگاهی برای مترو و یا خلق آثار شهری تبدیل شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: خلاء آثار هنری را در شهر به شدت احساس می‌کنیم و اگرچه دست ما در این زمینه خالی نیست اما به دنبال بهترین آثار هستیم و از ایده‌های خوب با برگزاری مسابقات متعدد در این زمینه استقبال می‌کنیم.
شوشتری در خاتمه گفت: هم‌اکنون حدود 500 اثر هنری در سطح شهر تهران وجود دارد که این تعداد اثر بسیار کم است و امیدواریم حرکتی از سوی هنرمندان آغاز شود که اگر اثر درخور و شایسته‌ای دارند طرح آن را به شورای هنری ما ارائه کنند تا در یک تعامل دوجانبه شاهد آن باشیم که شهر تهران در یکی دو سال آینده هنری‌تر دیده شود.

منبع:farsnews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد