کلک مسیحا

خوشنویسی

کلک مسیحا

خوشنویسی

موزه هنرهای معاصر به استقبال پیشگامان هنر مدرن میرود

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نمایشگاه «پیشگامان هنر نوگرای ایران» شامل مجموعه‌ای از آثار «محمود جوادی‌پور» و «احمد اسفندیاری» است که از جمله قدیمی‌ترین دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به شمار می‌روند و در زمره نخستین کسانی قرار دارند که در ایران به هنر مدرن روی آوردند و این در حالی بود که در ایران همه نقاشان به شیوه کمال‌الملک نقاشی می‌کردند و هنر مدرن برای جامعه هنری ایران هنوز پذیرفته شده نبود.

محمود جوادی‌پور که اکنون در سن 90 سالگی است، دانش‌‌آموخته نقاشی است و از سال 1322 نیز فعالیت‌های گرافیکی خود را آغاز کرد، طراحی اوراق بهادار بانک ملی و طراحی کتاب‌های آموزش و پرورش از سال 1323 تا 1354 از جمله فعالیت‌های گرافیکی این هنرمند است. او همچنین مؤسس نخستین گالری هنری در ایران با نام «آپادانا» است که به همراه دو تن دیگر از دوستانش آن را در سال 1328 در تهران تأسیس کردند. جوادی‌پور سال 1384 به عنوان چهره ماندگار در عرصه نقاشی ایران معرفی شد.
احمد اسفندیاری نیز هم‌اکنون در سن 88 سالگی همچنان مشغول نقاشی کردن است. این هنرمند نیز نقاشی را خود آموخته و بدون معلم آغاز کرد اما بعدها از محضر استادان مجرب روزگار خود از جمله شاگردان کمال‌الملک بهره برد. او در سال 1326 از دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و از جمله هنرمندان ایرانی است که نامش در فرهنگ لاروس فرانسه آمده است.
اسفندیاری اکنون به شیوه آبستره فیگوراتیو نقاشی می‌کند اما پیش از این به سبک‌های مختلف نقاشی مدرن از جمله امپرسیونیسم،‌کوبیسم و فویسم نیز نقاشی کرده است.
به گزارش فارس، دوره‌های مختلف فعالیت هنری این دو هنرمند از 7 آذرماه در تالارهای مختلف موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درخواهد آمد و تا اواخر دی‌ماه و پیش از برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر (12 بهمن‌ماه تا 12 اسفندماه) ادامه خواهد داشت.
همچنین کتابی از منتخب آثار دوره‌های مختلف کاری این دو هنرمند در دو جلد مجزا به چاپ رسیده است که همزمان با مراسم افتتاحیه برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.
به گفته محمود شالویی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، آثار نمایشگاه «جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان» اواخر امسال و بعد از برپایی نمایشگاه آثار منتخب سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دوباره در فضای موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درخواهد آمد.

منبع:www.farsnews.com